Saturday 5 April 2014

Jodoh Berdua

Assalamualaikum,

I know. Ada je yang menjejakkan "mata" ke blog ini. Tapi maaflah tak berupdate setiap masa sebab tak ada topik menarik untuk diceritakan selagi aku masih menanam anggur di rumah...hehehe. So layan jelah kemerapu-meraban aku dengan post yang biasa2 saja. Tapi kan, aku terperasan something, kebanyakan mereka yang menjengah ke blog nie, pasal nak tahu tarikh2 keputusan STPM diumumkan. Rasa macam diri ini penyampai berita yang tak bertauliah pula. Thanks ye korang. Nanti aku share lagi bila result penggal keseluruhan untuk yang mengulang P3 baru2 ini akan keluar. Ada orang cakap akhir bulan 4 tapi nnti lah, bila dah sahih aku bagitahu ya.

Berbalik kepada tajuk entry kali ini. Jodoh Berdua. Jangan fikir bukan2 ya. Tak terasa nak kahwin pun lagi tau. Persoalan jodoh nie tak siapa yang tahu kecuali Allah SWT. Bercintalah bagai nak rak pun tapi kalau dia bukan jodoh kita tak guna juga. So sebagai seorang wanita, kita kena pandai jaga diri. Tak perlu memberi cinta kepada yang bukan halal. Istilah couple tu takde dalam islam. Bagi aku, kalau betul2 dia sukakan kita, dia cakap terus dengan parents kita. Tak yah nak tabur janji manis segala. Buktikan yang awak tu gentleman.  Jangan merosakkan hati dan perasaan kami sebagai seorang wanita. Kami nie cepat tersentuh dan sangatlah sensitif kalau melibatkan cinta.


Pokok pangkalnya, cintai Allah...kita akan memiliki segalanya. Letakkan cinta terhadap Allah yang teratas. Hidup kita akan lebih membahagiakan. Walau apa pun yang berlaku, berdoalah supaya kita mendapat jodoh yang baik. Seperti yang dinyatakan dalam surah An'Nur ayat 26 : " Perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik." Sebelum menginginkan jodoh yang baik, haruslah kita mengubah diri kita sendiri untuk menjadi lebih baik.

Last but not least, aku juga berharap aku dipertemukan dengan si dia yang mampu membimbingku ke arah kebaikan, menerima setiap kelebihan dan kekuranganku dan sentiasa ada ketika aku memerlukannya. In shaa Allah.

Kebelakangan nie, aku suka dengar lagu Hafiz Hamidun nie. Antara lirik yang terkesan di hati ialah :

Sungguh aku percaya,
Ketentuan yang Esa,
Jodoh berdua begitulah takdir...

Thanks to kak Suzana Sulaiman yang memperkenalkan lagu ini dekat aku. Lagu nie merupakan "lagu tema" lah untuk novel keduanya yang bertajuk Jodohku & Janji-Nya. Kalau nak baca bab awal, boleh baca kat blog penulis : Every Heart Has A Story To Tell

Tapi jangan lupa, dapatkan novel pertama kak Suzana Sulaiman yang bertajuk Cinta Kita. Novel nie dah masuk cetakan kedua tau!


Tajuk : Cinta Kita
Tarikh Terbit : Jan 2014
Penulis : Suzana Sulaiman
Bil. Muka surat : 512
Terbitan : Idea Kreatif 

Kalau nak baca bab awal novel nie, blog baca dalam blog kak Su macam link yang aku beri kat atas. Bila dah baca bolehlah "berkongsi rasa" atau review dekat group ini. Wah, macam dah jadi promoter novel kak Su je nie..hihihi

Ok, sampai di sini saja untuk kali ini. Semoga bertemu lagi di lain entry. Terima kasih sebab sudi baca.

Sebelum tu, meh dengar lagu Jodoh Berdua dulu. Memang  aku dah "stuck" dengan lagu nie. Best sangat! Tapi lain orang, lain pandangan kan. Tak kisahlah...peace!



With Love,
Izzati Aisyah

No comments:

Post a Comment