Wednesday 21 November 2018

Praktikal di Manis FM

Assalamualaikum,

Hai, korang! Still remember me? 😁 yup, hampir 8 bulan blog aku tak terusik sejak last entry pasal aku dah habis study di KUIS. So sorry, sebab lepas tu mood aku berblog dah gone. Lagipun bila dah sibuk dengan benda lain aku tak akan fokus dah nak habiskan masa dengan menulis belog. Jadi, sekarang kira dah berada di tahap kebosanan melampau kat rumah, maka bolehlah berbelog semula. Kalau korang nak tau, aku dah habis praktikal. Dah hampir 3 bulan lebih aku masih dalam tempoh berehat di rumah setelah tamat praktikal.

Dulu, aku ada dapat beberapa tawaran praktikal selain di Manis fm. Satu, dekat RTM Terengganu dan satu lagi tawaran di Media Prima Berhad. Tawaran di Media Prima Berhad terpaksa aku tolak sebab diorang lambat bagi respon, dalam beberapa hari nak masuk praktikal di Manis fm, baru diorang call. Manalah sempat nak cari rumah sewa, nak uruskan apa-apa yang penting sebab masa tu aku dah ada kat rumah aku di Terengganu. Aku memang dah konfem dengan GM di Manis fm untuk praktikal kat situ dan aku pun dah hantar surat permohonan dekat aku punya penyelia praktikal untuk praktikal di luar Selangor & KL. Takpelah, mungkin bukan rezeki akulah tu. Kalau di RTM Terengganu plak, jauh sikit dari aku. Dan satu lagi masuk bawah gov ni, elaun memang takde. Aku tak maulah menyusahkan ayah aku dan juga kak ipar aku sebab diorang yg hantar dan ambil aku nanti. Me don't have any licence, guys. Dan lagi satu, sepanjang aku praktikal aku jarang sangat mintak duit dengan ma & abah aku. Kebanyakan guna duit elaun yang aku dapat. Aku malas nak menyusahkan ma dan abah aku sebab diorang dah banyak berkorban wang ringgit time aku belajar. Dahlah untuk kos aku tu perbelanjaan dia banyak jugak. So, kononnya, bila masuk praktikal ada duit sendiri walaupun tak seberapa.

Bermula 2 Mei sehingga 31 Julai 2018 iaitu dalam masa 14 minggu (3 bulan) aku praktikal di Manis fm. Actually, aku patut habis pada 27 Julai tapi aku cukupkan sampai hujung bulan sebab time raya aku diberi cuti dua hari. Kiranya aku top-up hari yang aku cuti tu. Pengalaman praktikal di sana? Sudah semestinya banyak sangat ilmu yang aku belajar kat situ. Di situ, semuanya tentang pengurusan radio dan ada juga tv online dipanggil Manis TV. Masa tu aku ditempatkan dekat bahagian programming. Aku tolong buat content macam skrip PSA, berita radio, soalan-soalan untuk interview tetamu jemputan dan apa-apa pengisian untuk siaran radio Manis fm.



Ini dia supervisor di tempat aku praktikal yang aku panggil Kak Lisa. Aku boleh cakap dia adalah seorang supervisor yang cantik, baik hati dan gila-gila gak. Banyak ilmu yang dikongsi sepanjang aku kat situ. Dia still adakan masa untuk budak praktikal ini walaupun dia sangatlah busy sebab dia juga penerbit kat situ. Yang handle segmen radio dan seorang DJ jugak. Kiranya Kak Lisa ni adalah orang penting dekat bangunan tingkat 2 ni. 😀

Opps, lupa plak nak cerita. Pejabat Manis fm ni terletak dekat Chabang Tiga dan bangunan dia 2 tingkat. Tingkat satu adalah bahagian pengurusan dan juga bahagian pengurusan Manis TV. Dekat tingkat 2 ni bahagian programming. Konti Radio, bilik recording dan segala gerak kerja yang melibatkan radio Manis dibuat dekat tingkat atas. If korang nak tahu lebih mengenai Manis fm just klik website ni yer 👉 Manis FM

Okey, sekarang aku just nak spam gambar-gambar sepanjang aku berpraktikal selama 3 bulan di sini. Sejujurnya, banyak kenangan pahit manis yang aku dapat dekat sini. Aku jugak dapat rasa dah macam mana suasana kerja dan insya-Allah kalau dapat rezeki untuk kerja nanti aku harap aku boleh adapt dengan suasana kerja di tempat itu. Tapi aku masih perlu asah sikit keberanian aku untuk berdepan dengan orang ramai dan kawan-kawan di tempat kerja. Maklumlah aku ni sejenis introvert gak. Tapi masa dekat Manis fm dulu aku bersyukur giler dapat kawan-kawan yang very friendly dan sangat supportive. Bosses pun,  Alhamdulillah baik dan sporting gak.




Ini adalah hari pertama aku masuk praktikal. Disebabkan baru 1st day dan takde kerja lagi nak buat, so SV aku bagi izin untuk ikut geng Manis Troopers. Keluar untuk berjumpa dengan orang awan untuk bagi hadiah tajaan Beauty Kaseh dan barangan Manis fm. Ini adalah salah satu bentuk promosi radio Manis fm jugaklah. Si manis kat sebelah aku ni pun student praktikal yang masuk sama hari dengan aku. Mula-mula aku ingat aku sorang je yang praktikal kat sini tapi rupanya ada geng. Dan yang kelakarnya dia pun student KUIS. Dia ambik Diploma Komunikasi. Aku tak pernah langsung jumpa dia kat KUIS sepanjang aku belajar kat sana. hahaha...Bila masuk Manis fm baru aku berkenalan dengan Fatin ni. Kat office orang panggil dia 'Fatin Husna'...retis kot. Dia sangat sporting, aku cepat je boleh ngam dengan dia dan dia ni adalah penghibur kepada kawan2 dekat office. Kalau takde dia, sunyi je rasa office tu. 😂


Suasana di dalam konti Manis fm.




Selain daripada buat kerja-kerja menulis content radio, mencari lagu untuk disiarkan dalam radio, aku ada juga testing untuk buat VO beberapa iklan radio dan promo segmen. Suara takdelah best mana pun tapi dapat peluang untuk buat VO tu sangatlah best. Tapi bila dengar suara kat radio, terus tutup telinga. Nak tergelak dengar suara sendiri. 😆


Aku juga diberi peluang untuk baca harga Amanah Saham Darul Iman (ASDI) dalam beberapa kali. Kena praktis untuk baca berita, tapi tak pernah baca secara live, aku lebih banyak kena tulis berita dan pembaca berita yang dah dilantik tu akan record dalam bilik ini. Walaubagaimanapun,aku kena ambik tahu jugak semua yang ada dalam software Zetta ni.

Selain daripada buat aktiviti dalam konti, ada jugak aktiviti luar yang aku buat sepanjang praktikal di sini. Memandangkan masa tu jatuh pada bulan puasa dan hari raya, ada beberapa aktiviti yang dibuat oleh team Manis fm.

Antaranya:




Projek Raya Manis fm. Masa ni aku dan beberapa orang geng Manis fm yang lain iaitu , Hawa, Asilah dan Kak Elly ditugaskan untuk mengasingkan pakaian yang dihantar ke office Manis fm mengikut kategori pakaian dewasa dan kanak-kanak. Selepas itu, beberapa orang staff Manis fm yang lain akan mengagihkan pakaian dan makanan yang disumbangkan orang ramai kepada golongan yang memerlukan. 



Me, Fatin dan krew Manis Troopers, Farid. Masa ini kitorang diminta untuk pergi ke rumah seorang fakir miskin untuk melakukan proses pembersihan. Projek ini dilakukan dengan kerjasama anggota sukarelawan pertahanan awam. Ada gambar selfie je untuk diupload. Gambar yang lebih proper sikit dengan tuan rumah dan yang lain takde. 😁


Program berbuka puasa bersama Dj Manis fm dan pemenang bertuah di Riyaz Heritage Marina Resort & Spa. 


Seterusnya, program sambutan Hari Raya Aidilfitri 2018. Kali ni, Manis fm berkerjasama dengan Noor Arfa Craft Centre (NACC). Sepanjang hari itu, aku ditugaskan sebagai penyambut tetamu. Aku rasa sangat seronok sebab dapat makan (itu memang wajib) dan di sini juga aku dapat kenal orang-orang kenamaan dan client-client yang pernah berurusan bersama Manis fm dan NACC.



Sempena Fifa World Cup Russia 2018, Manis fm juga mengadakan kejohanan futsal di antara Dj dan staff Manis fm yang lain. Aku tak join main pun cuma duk tepi jadi pom pom girl je. 😛



Ni gambar ramai-ramai masa dah habis main futsal. Eh ada Mat Dan lah kat situ. 😆 Ya, memang korang tak silap tengok pun, memang Mat Dan adalah DJ di Manis fm untuk segmen Manis Manis Pagi bersama Nura & Syazwan. (pada masa tulah) Sekarang ni, Manis fm dah buat sistem rotation dan ada perubahan untuk tugasan setiap Dj. 

Praktikal di Manis fm ni takdelah buat korang stress pun. Semua staff kat sini sangat baik dan takkan buat korang rasa terasing. Masing-masing sangatlah take a good care with each other. Kalau ada salah dan silap, ada yang akan tegur dan tunjuk mana yang salah dan mana yang betul. Memang time nilah, kita sebagai student praktikal kena banyak menimba ilmu. Kalau tak tahu kena tanya. Nanti kalau dah dapat kerja tetap (sama dengan bidang kerja yang kita lakukan masa praktikal), senang untuk kita adapt dengan suasana tempat kerja tu. Hubungan kita dengan bos, staff, client dan interaksi kita dengan orang ramai. Pokoknya, banyak benda yang aku belajar sepanjang menjalani praktikal kat sini. Sangat tak sama masa zaman kau belajar di KUIS. 



Miss you guys so much! Time ni kitorang buat potluck kat office. Sempena apa? Korang boleh plak tertanya-tanya ya? Takkan tak tahu kot.....sudah semestinya sempena minggu terakhir aku di Manis fm. Sob...sob.. 


So, aku dan Fatin decide untuk tempah brownies sempena potluck tu. Yang lain pun bawak makanan yang best-best. Memang kenyang betul time tu. Bab makan ramai-ramai memanglah rasa happening je tapi bila balik rumah mulalah nak sedih sebab dah nak kena tinggal office. Cengeng ya ampun. 


Last but not least, aku nak ucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada pihak Manis fm yang menerima aku sebagai student praktikal di situ. Terima kasih sebab sudi bagi tunjuk ajar dan sudi berkawan dengan aku. Sudi jugak terima kelebihan dan kekurangan aku kat sana. Korang semua akan selalu berada di hati aku selamanya. Kalau korang nak tahu sampai sekarang pun aku keep in touch dengan geng2 office. Kadang  tu saja je mengedik pergi office  sebab nak jenguk kawan2 kat sana....hehehe

Ok, mehlah nak spam sikit lagi gambar di minggu terakhir praktikal. Mereka nilah muka-muka yang selalu ada dekat tingkat 2. Ada lagi yang tak sempat bergambar. Mana yang sempat ajelah. 



Fit, Me, Fatin & Syeera.


Me with Syasya 



Me with Kak Ain

Me with Kak Jaja


Rafi, me, Kak Lisa & Fatin.


Ok, done...... THANK YOU VERY MUCH GUYS!

Korang semua jangan lupa support radio Manis fm tau. 😗 


With Love,

Izzati Aisyah

3 comments:

  1. Hii.. nk tny .. if nk intern dkt sni siapa yg perlu dihubungi ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hiii....sorry sangat saya dah lama tak bukak blog ni. Kat bawah ni saya sertakan alamat, no tel dan e-mel yang awak boleh hubungi. Nanti diorang akan respon.


      Husa Network Sdn Bhd (464366),

      No 18, Pusat Komersial Chabang Tiga,

      21000 Kuala Terengganu,

      Terengganu Darul Iman.

      Tel : 09 – 6262255(Pejabat)

      Fax : 09-6262266

      Tel Konti : 09-6241008

      Email : admin@manis.fm

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete