Wednesday 4 June 2014

PBAKL 2014

* Entry yang dah lama terperam dalam draft. Akhirnya ter-publish juga. Yeay!

Assalamualaikum,

Masih ingatkah lagi mengenai entry Mimpi Atau Realiti? yang pernah aku post dulu? Kalau korang nak tahu, mimpi itu tak akan selamanya menjadi mimpi bila realiti mengamit memori. Cewahh ayat! Dan aku boleh cakap kat sini yang aku bersyukur sangat sebab dapat menapakkan diri ke PBAKL untuk tahun ini. Yehaa...walaupun untuk sehari. Itu pun aku dah excited giler2 dah kot sebab dapat jumpa penulis dan rakan-rakan yang sememangnya "kaki novel" macam aku. Rasa tak percaya pun ada sebab tak sangka ianya menjadi kenyataan.

Mula-mula, memang abang aku (Khairul Annuar) tak nak pergi. So, my sis in law pujuklah jugak untuk hantar dia ke KL. Kebetulan my sis in law ade exam dekat sana selama satu hari. Bila abang aku jadi nak pergi, aku lah orang paling teruja tapi masa tu kena cover lah sikit rasa hati tu sebab belum tentu aku dpat pergi PBAKL tu kan. Kita cuma merancang, Allah yang menentukan segalanya. Sebab tu aku tak bagitahu semua geng2 aku dan tak kecoh nak update status kat fb yang aku nak pergi ke sana. Silent is better. Bila dah dekat tarikh tersebut, aku cuma bagitahu beberapa orang yang memang konfem nak pergi PBAKL. Aku cakap, kalau ada rezeki, adalah aku kat sana nanti dan dapatlah berjumpa. So, aku tak meletakkan harapan yang besar pun untuk ke PBAKL. Buat relakss je lah.

Abang aku se-family, Ma dan aku pun bertolak lah ke KL pada 25/4/2014 petang. Bila dah sampai kat sana, aku duduk rumah abang aku (Shahrol) di Kuarters Kediaman Jalan Duta. Memang-dah-dekat-giler- dengan-PWTC-tau. huhuhu...tapi aku masih buat2x relakss lagi sebab tak pasti lagi siapa yang nak hantar aku ke PBAKL tu kan. Alih-alih bila abang aku balik kerja, dia tanya..esok nak pergi pukul berapa? kalau lambat sangat, nanti jem pulak..tahu jelah kalau hari cuti mesti ramai yang pergi PWTC tu. Aku pun senyum jelah. Aku ikut je, nak gi pagi atau petang. Dalam hati tu rasa excited sebab abang macam bagi green light je nak pergi sana...hihihi

26/4/2014 ke-esokkan harinya, bangun dengan bertenaga dan teruja sebab nak pergi PBAKL punya pasal kan. Dahlah malam selepas sampai ke KL, sehari aku tak leh tidur lena. Tak taulah sebab teruja nak ke pesta buku or beralih tempat tidur kan? Aku pun tak tau sebab apa...hahaha..Lepas tu abang aku cakap, kalau nak pergi sana, dia nak hantar je. Lepas sudah beli buku, call je nanti dia ambik. Tahu2 jelah hari cuti mana ada parking. Apa lagi, bersiap-siaplah kami sekeluarga untuk keluar. Kami semua berpecah dalam 2 kumpulan. Aku dan kakak ipar ( Kak Nurul) serta dua orang anak saudara aku pergi ke PWTC. 2 orang abang aku, Ma, dan kakak ipar( Kak Zura) ke Sogo sebab dia nak beli baju raya untuk anak2 dia. Aku ingat kan aku pergi PWTC tu seorang diri jer. Konon buat2 berani lah. Padahal mana pernah dalam kamus hidup aku pergi sana. Alih2 ada kakak ipar dan anak2 dia jugak. Jadi tak boleh nak berlama-lama jumpa geng2x dan semua penulis. Tapi bersyukurlah sekurang-kurangnya aku tak sesat kat situ sebab ada penunjuk jalan...hihihi

Sampai je kat sana, booth pertama yang aku terjah dulu ialah booth Idea Kreatif Publication. Sebab apa? Sebab aku memang nak jumpa sangat dengan salah seorang favourite novelis aku iaitu sis Farah Husain. Aku dah cakap kat dia, kalau aku pergi PWTC aku akan mesej dia dulu untuk tahu dia duduk di booth mana. Maklumlah IKP ade 2 booth. Satu dekat Bilik Mawar dan satu dekat Bilik Melaka di Dewan THO. Masa aku masuk kat pintu tu aku dah nampak mula2 ada Bilik Mawar dan aku jengah dekat booth IKP tu, tiada seorang pun penulis. So, aku dah rasa yang kak Farah mesti ada dekat booth 1 lagi. Akhirnya, tekaan aku betul. Sampai je kat booth tu, terus aku rembat buku baru kak Farah yang bertajuk Hanya Dia... Cinta dan Kalau Sudah Berkenan by Cempaka Rembulan. So aku pun beli set Combo 1. Aku terus bayar dekat kaunter dan sapa kak Farah. Aku pun apa lagi tanyalah dia, kenal tak siapa nie? Mula tu kak Farah tak kenal tapi bila aku mention nama fb aku, terus kak Farah dapat cam aku. Dia cakap, akhirnya datang jugak ya aku ke sana. Dia ingat aku tak akan datang. Aku pun sengih macam kerang busuk jelah..:P


Me with sis Farah Husain.

Kak Farah Husain dah menulis sebanyak 3 buah novel iaitu The Untold Story (genre fantasi) dibawah penerbitan One Nusantara Sdn.Bhd. Seterusnya, novel Dia... Random Guy adalah novel romantik pertamanya dibawah terbitan Idea Kreatif dan novel Hanya Dia... Cinta ini merupakan karya terbaharunya bersama IKP juga bergenre romantik. Kak Farah pun ada jugak menghasilkan beberapa buah cerpen. Semua karya Farah Husain  terbitan IKP semua aku beli dan memang bestt sangat!


Dan jangan jeles ya bila aku cakap aku dapat gift istimewa daripada kak Farah. Tak disangka-sangka pula nak dapat. Bukan senang nak dpat gift macam nie kan? Limited Editon tau. Hanya orang tertentu aje yang kak Farah bagi. Thanks u so much sis!


Dapat signature sis Farah Husain juga. Wink! Wink!

Seterusnya aku singgah pula ke booth Karyaseni/Penulisan2u. Dapat jumpa kak E-man Sufi. Tapi sayang, semua novel dia aku tak bawak untuk sign. So, kitorang bergambor jelah.


Me With E-man Sufi.


Ini adalah antara koleksi novel yang ditulis oleh kak E-Man Sufi. Semuanya aku dah ada. Yehaa! Yang menjadi novel top sekarang ialah novel ketiga beliau iaitu Bukan Kerana Aku Tak Cinta. Novel ini terpilih untuk diadaptasi di Astro Mustika HD selama 60 episod. Memang tak rugi tengok sebab boleh dikatakan sebijik ikut dalam novel cuma part ending tu ada penambahan sikit. Tapi cerita nie memang mendapat rating tertinggi lah. Tahniah Kak E-Man Sufi dan team BKATC. 

Langkah diatur ke booth Jemari Seni pula. Aku dah tengok jadual yang sis Rodhiah Rahman atau nama penanya Rodier ade pada hari sabtu tu. Jadi kebarangkalian untuk bertemu itu adalah tinggi. Sebenarnya sis Rodier tu satu kampung dengan aku. Kononnya merancang nak jumpa kat KT saje, tapi jodoh kami susah betul. Alih2, kat PBAKL dapat pulak jumpa. Kak Rodier cakap, ini mengada-ngada namanya. Kat tempat jauh jugak kita berjodoh...hihihi


Me With Rodhiah Rahman (RodieR)

Kak RodieR ini dah menulis sebanyak 3 buah novel semuanya terbitan Jemari Seni. Novel pertama beliau ialah Nyanyian Hati, seterusnya Cooper-K dan yang terbaharu untuk PBAKL ialah One Fine Day(novel English pertama yang ditulis oleh beliau) Tapi masa tu aku beli Cooper-K je dulu. Maklumlah bajet ciput.


Dapat signature sis RodieR & fridge magnet yang comel~

Next, aku ikut kak ipar untuk beli buku dia pulak dekat ting 3. Masuk je dekat Dewan Tun Abdul Razak, aku jumpa booth Fajar Pakeer dan aku terjumpa kakak cun lah. Siapa lagi kalau bukan sis Anna Lee. Dia pun penulis yang berasal daripada Terengganu dan pernah merancang nak jumpa kat kampung sendiri gak. Tapi memang ternyata, jodoh kami di sini nampaknya.


Me With Anna Lee

Nampak tak novel apa yang aku tengah pegang tu? Tu sebenarnya novel Anna Lee yang bertajuk Terukir Cinta by IKP. Tapi dan dan jugak aku mintak kak Anna Lee sign novel tu kat booth FP. Nasib baik kak Anna Lee cakap ok jer nak sign kat booth nie pun! hehehe...Bukan apa, novel Anna Lee yang bertajuk Mencari Mr. Charming terbitan FP tu aku dah beli dengan beliau sendiri dan semestinya dah ade TT penulis. So, aku bawak buku yang mana takde sign lagi.

Beliau dah menulis 6 buah novel iaitu Viva Sakura dan Bunga Di Rimba dibawah terbitan NB Kara sdn.bhd. Novel yang seterusnya iaitu Puteri Karla(genre fantasi purba)-nama pena Julia Esqa dan Korea I'm In Love dibawah penerbitan Fajar Pakeer. Novel Terukir Cinta adalah novel kelimanya dibawah penerbitan Idea Kreatif serta yang terbaharu Mencari Mr. Charming dibawah penerbitan Fajar Pakeer pula.


Yeay! dapat juga TT sis Anna Lee untuk TC.

Ada jugak antara penulis yang aku jumpa tapi tak sempat nak bertegur sapa. Maklumlah orang dah terlampau ramai dan anak saudara aku pun dah merengek nak balik, so TERpaksa tengok jelah mereka tapi tak sempat tegur. Maafkan saya ya. In shaa Allah, klau berkesempatan untuk turun ke PBS, PB1M atau ke PBAKL pula untuk tahun depan, aku akan cuba beramah mesra dengan semua penulis yang ada.

Pada hari itu juga aku berkesempatan untuk bertemu dengan rakan-rakan fb yang aku dah anggap seperti kakak dan ibu angkat aku sendiri iaitu kak Azrien Osaki, kak Zareeny Rahmat, ibu Nong Jilah, kak Alam Maya, Kak Eppa Hussain, kak Zu Nani, kak Nor Azlin, kak Ida Nur Asnidar, kak Kemboja Putih dan beberapa orang lagi yang tak tersebut namanya. Sangatlah bersyukur dapat jumpa semua yang selama ini berceloteh hanya di fb. Bila dah jumpa depan mata tu, haruslah peluk erat2 walaupun bertemu hanya seketika. In shaa Allah, kalau ada ruang dan peluang, diharap kita dapat bertemu lagi. Ada juga beberapa orang yang aku nak jumpa tapi takde jodoh, nak buat macam mana kan? Kita hanya merancang tapi Allah yang menentukan.

Ramai yang tanya, pergi kat sana beli novel ape? Kalau nak diikutkan dalam list aku cuma 10 buah sahaja yang nak dibeli, tapi ade yang aku dah rembat dulu di kedai buku sebelum turun ke PBAKL. (nampak sangat tak sabar nak baca..muahaha) So, dalam list tinggal 9 buah sahaja ler. Tapi yang sempat dicapai time tu cuma 7 buah sahaja. Maklumlah, dengan kepadatan "penduduk dalam PWTC" yang terlajak ramai, dah tak larat nak mencelah di kesemua booth dan dalam hati ingat nak balik jugak sebab letih punya pasal...huhuhu... Selain daripada novel Hanya Dia... Cinta dan Cooper-K yang aku beli, dibawah ini ada  gambar sebilangan novel yang sempat dicapai oleh tangan kurusku ini iaitu:


Kalau Sudah Berkenan-Cempaka Rembulan~IKP
(nie kak Fez (Nor Aisyah Ismail MJ) yang suggest aku beli, dan aku dah baca pun mmg best)


PA Untuk Dia-Syamnuriezmil~Penulisan2U (ini novel beliau yang ke-8 dah tau)
Penulis yang paling aku minat sebab karya2 yang dihasilkan walaupun sempoi tapi penuh dengan isi. Kalau yang dah mmg follow beliau dripada novel pertama pasti tahu apa yang aku rasa. Novel PAUD nie pun aku dah khatam. Memang bestt!


Encik Sayang dan Miss Sweetheart-Sara Aisha~Karyaseni
Ini karya ke-3 cik SA selepas Jodoh Itu Milik Kita dan Chan Rak Ter... Aku Cinta Kamu. Kalau sebelum nie, novel JIMK yang cik SA tulis berkisarkan tentang kekeluargaan, CRT... ACK pulak bertemakan "action romance" tapi kali nie untuk novel ESMS cik SA mencuba untuk menulis sebuah kisah yang santai. So, harus baca dululah sebelum tahu kisah disebalik novel tersebut.


Yeay! Ini kali, dapat jugak TT cik SA untuk ESMS. Thanks to kak Azrien sebab tolong ambikkan TT cik SA untuk saya. Siap dapat button badge lagi. TQ so much cik SA.



Si Kolot Suamiku-Fazlyn Ridz~LNP
(nie mami Wan Norliza yang suggest suruh beli, bila aku baca review mami, best jugak cerita nie)


Sesungguhnya... Dia Lelaki Pelindungku-Wan Rohayu~LNP
(Karya kedua novelis selepas novel Di Penghujung Cintaku Adelia)


Cuba teka novel ape nie? hehehe...novel nie dah lama sebenarnya aku beli di kedai dan opkoslah tiada TT penulisnya tapi bersama-sama dengan novel cik SA tu, aku kirimkan juga novel Cinta Kita by Suzana Sulaiman nie dekat kak Azrien. Maklumlah nak jugak dapatkan TT kak Suzana. Sebenarnya, masa hari aku pergi PBAKL tu, kak Su pun ada tapi kak Su datang lebih awal daripada aku. So, tak sempatlah kami berjumpa. So sad. Hope one fine day aku dapat jumpa gak dengan kak Su. Nak bergambor, peluk2 dan laga2 pipi gak. Jeles sama kak Azrien..:P


Yang ini, aku-tak-tahu-nak-cakap-macam-mana-lagi. Memang speechless ganda 2! Thank you so much kak Suzana. Memang tak sangka akan dapat cenderahati yang sangat bernilai ini. Ada keychain, sticker dan kalendar 2014 CK. Selain itu, ada aromatic air freshener car & room(haruslah aku letak dalam bilik sebab aku mana ade kereta, lesen pun yillek! penakut bagai budak nie...hehehe) dan yang paling aku suka, dapat Al-Quran terjemahan. Dah siap belek dan sangatlah suka dengan segala pengisiannya. Dalam Al-Quran tu dah tunjukkan segala hukum tajwid versi berwarna, supaya setiap ayat yang dibaca adalah betul dan bukan semata-mata baca sahaja. Dan ianya sangat bermanfaat bagi aku walaupun dah lama khatam, still nak belajar, belajar dan terus belajar untuk memahami ayat-ayat yang terkandung di dalam Al-Quran. Subhanaallah. Pokoknya, saya suka sangat dengan semua hadiah yang kak su bagi. Semoga Allah sentiasa merahmatimu. Love you sis, muahhs!


Novel Dia... Mr Model nie pun aku beli sekali dengan novel Cinta Kita dekat kedai tapi memang pandai betul kak Azrien dan kak Wawa bagi kejutan. Ada TT untuk saya juga. Yeay! Thanks kak Wawa. Hari tu terlupa nak bagi jugak novel DMM untuk di TT tapi tak sangka kak Azrien dah tolong ambikkan TT nie bagi pihak saya...terharu (sambil lap air mata kegembiraan..:)

Alhamdulillah, walaupun sekejap kenangan aku di PBAKL baru-baru nie tapi aku bersyukur sebab dapat jumpa insan2 yang tersayang dalam pada rasa seronok memborong novel kat sana. Kalau nak diikutkan, memang tak cukup kalau pergi dalam masa sehari. Hari tu pun aku sampai terkejar-kejarlah jugak. Mana nak cari booth penerbitan, mana nak jumpa geng2 novel, mana nak memborong novel dengan keadaan orang yang ramai. Rasa nak pingsan pun ado tapi semua kenangan yang terlakar di sana akan aku kenang sampai bila2. Maklumlah first time kot aku berkampung di PWTC. Memang cukup bermakna.

Last but not least, aku nak mintak maaflah kepada rakan2 yang tak sempat berjumpa tu ya. Kalau yang dah berjumpa tu, tak leh pulak nak berlama-lama. In shaa Allah, kalau ade rezeki... kita tetap akan berjumpa lagi. Dan minta maaf jugaklah buat geng2 aku yang nak kirim novel untuk dibeli di sana. Aku pun tak tau keadaan di sana macam mana dan had masa aku ke sana tu berapa jam. Kalau dah memang rancang daripada awal, mmg aku boleh je tolong aku belikan. Maybe next time. Tapi tak leh banyak2 lah. Aku beli sikit pun rasa nak rebeh bahu. Kalau pergi banyak hari takpe, nie dalam sehari jer. Tak puas ok! hehehe

Oklah, sampai disini sahaja coretan aku untuk kali ini. Yup, aku tahu entry kali ini memang terlebih panjang untuk dibaca. Harap korang tak muntah hijau bila selesai baca. Maaf kalau ade salah dan silap dalam entry nie yer. Menaip dengan mood teruja, haruslah jadi "terlebih gula". hahaha...peace

With Love,
Izzati Aisyah

6 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. just because of paud, kita kasi gaduh dekat Fb... hahahah.. siap saling membakar ai yang x beli lagi time tu... grrrr

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah! macam mana akak tau blog saya nie? ngeee

      hahaha...gaduh2 manja..saje nak bakor akak..tapi akhirnya kite dah baca PAUD kan? besttt! tunggu novel Syamnuriezmilyg seterusnya lak...:)

      Delete
    2. hahahah.. waiting for her next novel :)

      Delete
  3. :) sakan ek~~takpe2. Asalkan semua gembira. Tahun lepas buat2 juga minta sign, tangkap gambar semua ni bagai. Last2 semuanya hilang. (gambar, i mean). Sebab hp hilang. --pastu terus xde nak tangkap2 gambar ni semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...nie first time kot pergi sana dan kecewa gak sebab tak leh round puas2 dalam masa seharai..mmg kena pergi bnyak hari, bru bestt..
      alolo, kesian awak hp hilang...takpe, kalau ade rezeki boleh tangkap2 gambar dgn novelis lagi..:)

      Delete