Sunday 21 July 2013

Contest: Novel 13 Jam A380 - Bab 28

Assalamualaikum,

Akhirnya tepat jam 9.41 malam (21/7/2012 bersamaan 12 ramadan 1434H) selesai sudah menamatkan sambungan bab 28 untuk contest novel 13 Jam A380.  Karya kedua novelis Evelyn Rose dibawah penerbitan  Karyaseni yang akan terbit pada bulan Ogos 2013. Sangatlah-tak-sabar-nak-peluk-novel-13 Jam A380. Siapalah agaknya "jodoh" Hana Sofea yang sebenar? Mungkin Haydar, Fawwaz atau Fido? atau keajaiban akan berlaku kali ini? Kalau nak tahu haruslah dapatkan novel tersebut bulan depan. Kalau semua orang tak sabar, saya apatah lagi. hehehe....

Kononnya, masa kak Eve uar-uarkan pasal contest nie pada 25 Jun 2013 baru-baru ini, dah siap cakap dengan kak eve yang saya tak dapat join contest ini kerana sebab2x tertentu. Sangatlah kehampaan sedikit saat itu. Hanya mampu membaca entry mereka yang join contest ini sahaja. Tapi saya tak baca semua pun
disebabkan kesuntukan masa & mana tau kan kalau tiba-tiba saya nak join contest nie..tak mau nampak  sama dengan orang lain...=)

Hari ini, memang tiba-tiba saya ubah fikiran . Sebenarnya, entry bab 28 ini dah ditulis sejak awal ramadan lagi. Dalam masa seminggu dah siap. Tapi time tu mmg tak rasa nak publish kat mana2x pun sebab saya mana ada blog. Dan blog yang anda singgah ini merupakan blog yang baru saya create pada 14 Julai 2013. Bukan semata-mata nak join contest, tapi memang dari dulu teringin nak buat blog dan akhirnya menjadi jugak. BERDIKARI sendiri je bab2x mendekorasi blog ini. Tahniah buat diri sendiri!...Perasaan sangat...:p

Pada awalnya rasa berbelah bagi jugak samada nak masuk ke tak nak contest sebab saya tak rasa saya boleh menang dan berfikir gak boleh ke aku nie menulis novel?...rasa macam pelik je rasanya. Tapi kawan-kawan saya cakap, apa salahnya mencuba. Kalah atau menang tu adat pertandingan. Cuba dulu, jangan nak rendah diri sangat. So, saya rasa betul jugak apa yang diorang cakap. Tak salah mencuba kan...hehehe
Thanks korang sebab sudi "memotivasikan" diriku yang mempunyai tahap keyakinan diri yang rendah. Sadis kot!..huhuhu

Ok, tamat sesi membebel tak tentu hala. Terima lah hasil penulisan novel 13 Jam A380 - bab 28 yang suam-suam kuku ini. Maklumlah, saya tidak sehebat kak Evelyn Rose. Seorang penulis yang sememangnya pandai dalam mengolah idea menjadi sebuah cerita dan bermain dengan dunia imaginasi yang tinggi. *peace

Happy reading,guys!



13 Jam - A380 Part 28

Lelaki bersuit kemas warna hitam. Briefcase elok di tangannya. Kacak dan tinggi…Liur aku telan kesat. Kulit muka terasa tegang membahang. Dada berdebar seperti debaran sewaktu mencari Emmel tadi…

Haydar.

Aku menyeru namanya di dalam hati. Ya Allah, benarkah apa yang aku lihat saat ini? Dia berdiri di hadapan mataku.

Terkesima.

Terkaku.

Terkedu.

Tiga patah perkataan yang menggambarkan keadaan diriku ketika ini. Pertemuan semula setelah lama tidak bersua muka. Melihat dia berdiri di hadapanku, mengingatkan aku kepada kenangan manis yang dicipta oleh kami sewaktu menaiki penerbangan A380. 13 Jam yang memberi sejuta rasa buat diriku sepanjang perjalanan ke London tempoh hari.

      “ Are you Hana? My lovely Hana?...Thank God. We meet again. ” Haydar memulakan bicara. Melihat daripada reaksi mukanya, jelas menunjukkan rasa teruja kerana dapat bertemu semula denganku. Haydar berganjak ke hadapan sedikit demi sedikit. Dia seakan-akan mahu memelukku.

Oh, no!

      “ Stop here, Haydar! ” jeritku seraya menaikkan sebelah tanganku membuat isyarat berhenti  supaya Haydar tidak meneruskan langkahnya untuk mendapatkan aku. Aku seolah-olah tidak percaya dengan reaksi spontannya terhadapku.

Haydar tersentap. Lama dia merenung aku. Dia seolah-olah baru tersedar daripada mimpi.

      “ I’m sorry, Hana. Saya tak sedar apa yang saya lakukan tadi. Saya rasa macam bermimpi bila dapat bertemu semula dengan orang yang sangat istimewa dalam hati saya. You’re like drug for me Hana… ” Tutur Haydar setelah mendapat kekuatan untuk menyambung bicaranya semula.

Ayat itu! Ayat terakhir yang diucapkan oleh Haydar mengingatkan aku kepada kenangan yang pernah kami cipta sewaktu menaiki A380. Kata-katanya itu sedikit sebanyak menggambarkan perbuatannya pada aku sebentar tadi. Satu kepuasan buat dirinya setelah bertemu semula denganku barangkali.

      “ You’re like drug for me Hana…”

Drug?

Addictive?

Mengkhayalkan?

Atau too much and too often will caused him death?

      “ Overdose or a remedy ? ” Soalku perlahan…

Dia jungkit bahu. Ketawa perlahan sebelum menyambung, “ Awak buat saya lupa my reality…You creates another comfort world in my time zone…and I don’t know if this good or not for long term. ”

Lamunanku segera terhenti apabila terasa gerakan tangan Emmel menarik hujung bajuku. Emmel seolah-olah dapat merasa kegelisahan hatiku ketika ini. Aku memegang tangan si kecil Emmel lalu tersenyum ke arahnya. Aku merenung ke dalam mata Emmel sambil bermonolog di dalam hati.‘ Emmel, pinjamkan kekuatan sayang untuk mommy ya. Mommy tak kuat untuk berdepan dengan semua ini tanpa Emmel. You’re my strength.’

      “ What are you doing here? ” Soalan spontan yang terkeluar daripada mulut aku setelah lama kami membisu seribu bahasa.

      “ Thank you so much, Hana. You’re still concern about me. Well, the answer for your question is i’m done having a meeting with my client. Ermm, What about you? Who is the cute little girl? I heard that she calling you “ mommy ” a while ago. Your daughter? I don’t think so. ” Ucap Haydar seraya mencubit lembut pipi Emmel. Emmel segera berganjak ke belakang aku. Dia merenung Haydar tidak berkerlip.

Aku segera berpaling ke belakang dan menarik Emmel ke dalam dakapanku. Aku mencium pipi gebunya seraya berkata, “ Emmel, jangan takut sayang. Ini kawan mommy. You can call him, Uncle Haydar. Say thanks to him. He just save you, my dear. ” Emmel menggangguk lalu tersenyum menampakkan lesung pipitnya. Emmel berganjak daripada dakapanku lalu mengatur langkah ke hadapan untuk mendapatkan Haydar.

      “ Thank you Uncle Haydar. You’re like my Daddy. So handsome and kind person. ” Ucap Emmel sambil tersenyum manis.

      ‘ She’s adorable. ’ Haydar bermonolog dalam hati. Dia mencuit sedikit pipi Emmel lalu berkata, “ No, pleasure my dear. You’re so cute. What did you say just now? Your daddy is just like me, yeah? Hahaha…I hope I will meet your daddy soon. ” Haydar tergelak kecil dengan kata-katanya sendiri.

Haydar mengangkat muka dan memanahkan pandangannya ke arahku. Dia menyambung bicaranya, “ Hana, awak tak jawab lagi soalan saya tadi. Emmel ni siapa dalam hidup awak? ”

Aku tersenyum nipis seraya mengosok kepala Emmel. Baru sahaja aku hendak membuka mulut untuk menceritakan hal yang sebenarnya, tiba-tiba aku terdengar sesuatu. Bunyi tersebut datangnya daripada telefon bimbit si jejaka di hadapanku.

Haydar mengambil telefon bimbitnya yang terletak di dalam poket seluar lalu menjawab panggilan tersebut. Dia berganjak sedikit daripada tempat dia sedang berdiri, jauh daripada aku dan Emmel. Aku dapat melihat daripada sinar matanya yang tersenyum kegembiraan setelah mendapat panggilan daripada seseorang. Adakah yang menelefon itu kekasih hatinya yang berkerja sebagai seorang model itu? Hatiku mengeluh kecil. Aku sedar yang aku harus berhenti berharap untuk sesuatu yang tidak pasti menjadi milikku.

Aku teringat pesanan Fido kepadaku.

“ Hana…Jangan sia-siakan walau sedetik masa awak dengan menangisi…Look at that dandelion. Kalau awak sayangkan bunga ni, awak akan biarkan ia terbang…walaupun menjauh…walaupun tidak bersama awak… but it’s the best for it. It will grow again.. Flowering again..and all over again it will charm you with its beauty. Love is not about possession. Love is to let your love one lead a happy life, no matter how that person choose it. Not prioritising your happiness…If not, don’t call it love. Call it possession. Selfishness…”

      ‘ I will let him go. But how? ’ Aku berperang dengan perasaan sendiri.

Beberapa minit kemudian, aku melihat Haydar menyimpan semula telefon bimbitnya di dalam kocek seluar setelah selesai berbual dengan “ si dia ” yang entah siapakah gerangannya. Yelah, tak kan aku nak menyibuk dengan hal peribadi lelaki itu pulak kan. Walaupun hakikatnya, aku memang nak sangat tahu dengan siapa dia bercakap saat itu. Tapi tak apalah Hana, sabar itu indah.

Haydar mendapatkan kami semula lalu menyambung bicara, “ I’m really sorry. My friend’s call me. Dia nak ajak saya keluar lunch tapi saya cakap saya sibuk sekarang. Banyak saya nak tahu pasal awak Hana. So, saya rasa masa yang ada ini, dapatlah kita berkongsi cerita. Lagipun, tentu awal dengan your dearest, Emmel dah lapar kan. Jom kita lunch bersama. ”

Aku terkejut dengan kata-kata Haydar. Lunch together? It’s not the right time. I’m not ready yet.

      “ Saya rasa ini bukan masa yang sesuai untuk kita berkongsi cerita sebab… ” Aku berjeda sebentar. Aku tidak tahu ayat mana yang sesuai untuk menyambung bicara. Aku bukan tidak mahu untuk duduk berbincang dan berkongsi cerita dengan Haydar. Banyak yang aku  ingin tahu dan perlu tahu. Memandangkan Emmel ada bersama denganku, membantutkan sedikit keinginanku untuk bersama dengan Haydar walaupun cuma seketika. Aku berasa sangat tidak selesa dengan situasiku sekarang.

      “ Why Hana? Awak macam nak mengelak daripada saya. Awak tahu tak dah lama saya tunggu saat yang amat bermakna ini. Saat bertemu semula dengan insan yang benar-benar mengubah hidup saya. Saya berdoa semoga hari itu akan tiba. Saya rasa gembira sangat kerana detik itu menjelma jua. Bertemu awak semula membuatkan separuh hidup saya terasa bernyawa. Pertemuan saya dengan awak semasa penerbangan ke London tempoh hari membuatkan saya banyak berfikir tentang hidup saya. Saya bukan Haydar yang awal kenal dulu Hana. Saya dah belajar tentang sesuatu melalui awak. Thanks for everything you did to me. ” Ucap Haydar setelah merasakan aku tiada modal untuk menyambung bicara.

Aku terpempan dengan kata-katanya buat seketika. Hampir menitis air mataku mendengar luahan hati Haydar. Aku tidak menyangka perubahan yang berlaku kepada dirinya bertitik-tolak dengan pertemuan kami di dalam penerbangan A380. Walaupun aku tidak mengetahui seberapa banyak perubahan yang di alami olehnya tetapi aku dapat merasakan kelainan yang ditunjukkan berdasarkan sikap dan cara pertuturannya sebentar tadi.

      “ Haydar, untuk pengetahuan awak Emmel itu memang anak saya tapi bukan anak dalam erti kata yang sebenar. Dia seorang insan kecil yang dahagakan kasih sayang daripada seorang ibu. Saya memang tak sampai hati untuk lihat dia meronta-ronta untuk mendapatkan saya kerana dia ingat saya ni mommy dia dan saya tak dapat nak gambarkan apa perasaan saya saat diberi kesempatan untuk menjaga dia. Setakat itu sahaja yang boleh saya cerita tentang Emmel. Pasal luahan perasaan awak tadi…saya benar-benar tak sangka, disebabkan pertemuan kita dahulu awak mula berubah. Tak perlu berterima kasih kepada saya tetapi lahirkan rasa syukur awak kepada DIA yang telah menggerakkan hati awak untuk menjadi Haydar yang baru. ” Tutur Hana dengan nada yang lembut. Sesungguhnya pertemuan ini sedikit sebanyak menggembirakan hatiku.

Haydar tersenyum ke arahku. Pandangan matanya terasa meresap ke dalam hati dan jiwaku. Aku merasakan jantungku berdetak dengan kencang. Nafasku seakan-akan tidak berhembus dengan baik. Ya, Allah…apa yang berlaku denganku? Adakah pertemuan semula ini bakal merubah kisah hidupku. Terasa kebahagiaan itu kembang mekar di dalam hatiku saat ini.

Tiba-tiba aku terasa bahuku dicuit daripada belakang. Aku berpaling untuk melihat siapakah empunya diri yang menyentuh bahuku. Aku tersentak. ‘ Fa…Fawwaz!? Macam mana dia boleh ada dekat sini? Dia dengar ke apa yang aku dan Haydar bualkan tadi? Detik ini aku inginkan keajaiban berlaku dalam sekelip mata. Tapi mungkin ianya dah terlambat. ’

      “ Daddy…!!! ” jerit Emmel lalu berlari mendapatkan Fawwaz yang masih statik memandangku. Panahan matanya yang tajam sedikit sebanyak menanamkan perasaan takut dalam diri aku. Entah kenapa aku terasa diriku berada di awang-awangan. Aku memegang kepalaku yang terasa berpusing. Aku cuba untuk mengawal tubuhku daripada terjatuh.

Tiba-tiba…

      “ Hana…!!! ” Kedengaran suara Haydar dan Fawwaz memanggil namaku. Namun, saat itu aku hanya diam tak bersuara.

The End. (untuk bab 28 versi saya tulis, hehehe)

p/s: Tadi, saya suruh my best friends, Husna & Azie tolong baca dan edit apa yang saya tulis untuk bab 28 ini, dia cakap macam bukan saya yang menulis. Dia kenal macam mana stail saya kalau menulis. To be honest, memanglah versi penulisan kali ini berbeza sebab saya sambung kisah yang digarap oleh kak Eve. Kalau diri sendiri yang buat cerita lain lah sikit sebab idea & penulisan masing-masing punya gaya memang berbeza. Jangan salah faham, saya bukan novelis ke apa, tapi saya hanya insan biasa yang serba kekurangan. Terima kasih kepada insan2 yang menyokong dan memberi komen berkenaan entry ini sebelum dipublish di  dalam blog & akan disubmit kepada kak Eve. Jasamu akan ku kenang.

Kepada sesiapa yang baik hati membaca sambungan novel 13 Jam A380 bab 28 versi " angan2" saya ini, saya ucapkan berbanyak-banyak terima kasih. Sebarang komen yang jujur lagi ikhlas amatlah dihargai. Semuanya saya terima dengan hati yang terbuka sebab saya rasa cerita orang lain lebih mengancam lagi daripada cerita yang saya tulis. hehehe...Salam sayang & terima kasih.

With Love,
Izzati Aisyah

10 comments:

  1. Salam Izzati, TQ for joining in and surely u can write :) lol. apa jadi pada hana tu ?haha. nice suprise.

    ReplyDelete
    Replies
    1. u are welcome sis Evelyn Rose..=)

      boleh menulis tapi tak boleh lawan kak Eve lah...hihihi...
      apa yang jadi kat Hana? entahlah...ahaks!...saja je nak buat unsur2 suspen skit...

      btw, tahniah untuk masterpiece 13 Jam A380 yang bakal terbit bulan Ogos 2013..

      love u a lots..:)

      Delete
  2. hana pengsan lagi ke di situ??...adoyai. lol.saya suka lenggok bahasa you. matang dan senang dibaca.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..suspen je kan?...terkejut sngat smpai tak tau nak buat apa...terima kasih sebab suka...Alhamdulillah..:)

      * pemenang pun dah tau siapa kan?...hehehe

      Delete
  3. Nice version. hmm apa jadi kat hana ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kak Ein sebab sudi baca smbungan A380 versi merapu meraban daripada saya...surprise!..agak2 apa yg terjadi kat Hana ek? dan apa yg si jejaka berdua tu akan buat?...kalau nak kata ada smbungan A380 bab 29 memang tak de lah, so biarlah tergantung begitu sahaja...hehehe

      versi kak Evelyn Rose tulis lagi awesome!..kita sama2 counting the days ek...wink wink...:)

      Delete
  4. wah...i like.. siap ada pesanan Fido lagi... gud job

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih Madam Lola..:)

      your comment enter spam area...sekarang bru nmpak..ahaks!

      Delete
  5. read it twice...goodluck izzati aisyah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih akak sbb baca 2 kali..terharu jap..apentah saya merapu nie kan...
      kalah atau menang adat pertandingan...lagipun msuk contest nie nak bgi sokongan kat kak Eve..dan berharap jugak dpat jumpa kak Evelyn Rose nnti..kalau berjodoh..;)

      P/s: ini kali ke dua akak komen, yg pertama msuk dlm my gmail...x msuk dlm blog..saya pun tak tau kenapa..hehhee

      btw, tq so much sis..<3

      Delete