Wednesday 17 July 2013

Selamat Hari Lahir, Ibu

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, hari ini dah masuk hari ke-8 umat islam berpuasa. Syukur kerana Allah SWT masih memberi aku kesempatan untuk merasai nikmat berpuasa di bulan yang mulia ini. Kita sebagai manusia sendiri tidak tahu bila kita akan mati kelak. Mungkin ini adalah ramadan kita yang terakhir. Jadi, sama-samalah kita bermuhasabah diri. Memperbaiki kelemahan diri yang ada. Aku juga bukan insan yang baik tetapi aku berusaha untuk berubah menjadi baik.

Hari ini juga merupakan hari istimewa buat Ibuku tersayang, Ramlah bt Abdullah yang menyambut hari kelahirannya yang ke-61 tahun. Terima kasih Allah kerana memberi kesempatan buat diriku untuk merasai lagi kasih sayang daripada ibunda tercinta. Dialah segalanya bagi diriku. Kalau apa2 yang berlaku dalam hidupku pasti orang pertama yang akan ku beritahu adalah ibu ku sendiri. Dialah penawar, dialah pendamping yang paling memahami diriku.

Aku tahu aku masih tidak mampu membalas segala jerit perihnya membesarkan aku tetapi jika ibuku masih diberi kesempatan untuk bernafas sehingga diriku dewasa kelak, akan aku berbakti kepadanya dan juga abahku yang tersayang.

Kadang-kadang dalam menjalani kehidupan seharian, aku ada juga mengeluh dan membuat sikap sambil lewa jika ibuku menyuruh aku melakukan sesuatu...(ya, sikap itu yang aku usahakan untuk mengubahnya)...rasa tak tertanggung dosaku sebagai seorang anak...tapi aku cepat tersedar, melalui segala pengorbanannya terhadap diri ku selama ini.

Pagi tadi, kami berdiskusi dari hati ke hati tentang sesuatu. Aku menangis mengenangkan nasib yang menimpa diri ini lalu ibuku pun turut mengalirkan air matanya. Dia memberi aku semangat untuk aku bangkit berjuang dalam kehidupan. Dari situ, aku sedar. Baru sedikit dugaan yang aku tempuhi, tetapi aku hampir lemah semangat. Sedangkan Ibuku lebih banyak melalui cabaran & dugaan dalam kehidupan sepanjang membesarkan kami adik-beradik.

Akhir kata, Selamat Ulangtahun ku ucapkan buat ibuku tercinta. Terima kasih atas segala pengorbananmu terhadap diriku. Semoga Allah sentiasa memberkatimu di dunia & di akhirat. Maafkan segala silap & salahku sepanjang bersama melalui kehidupan ini denganmu. Love u so much.. May Allah Bless You... Amenn...:)

-Hargailah ibu selagi dia masih hidup, kalau kita mensia-siakan dia, kelak diri kita yang akan menyesal di kemudian hari. Syurga itu di telapak kaki ibu.-

Semoga Allah sentiasa memberkati diri kita. Keampunan Allah terletak pada keampunan ibu bapa & keredhaan Allah juga terletak pada keredhaan ibu bapa. Renung2kanlah.

with love,
Izzati Aisyah

p/s: lagu yang tak jemu didengar. Special for " MY MOTHER".

https://www.youtube.com/watch?v=srILXvwonbc


No comments:

Post a Comment