Saturday 16 February 2019

Sayangi Dirimu Seadanya

Assalamualaikum,

Rasa macam sekejap je dah masuk pertengahan bulan Februari kan? Rasa baru je masuk tahun baru 2019. πŸ˜‚ Macam mana permulaan tahun baru korang kali ni? GOOD πŸ‘or BAD πŸ‘Ž? Walau apapun yang berlaku dalam hidup korang, ingatlah semua yang berlaku tu ada hikmah disebaliknya. Percaya dengan ketentuan-NYA. Bersyukur dengan apa yang ada. Ingattttt (baca dengan nada PSA TV3 πŸ˜†)

Okey, dahlah tu mukadimahnya Zatiiii...😁 Sebenarnya, hari ni aku nak berceloteh mengenai benda yang aku dah lalui dari dulu. Benda yang diperkatakan itu taklah dimomokkan selalu di pendengaran aku, tapi benda yang jarang kita dengar nilah yang jadi tak best, bagi aku. It's all about COMPARISON aka PERBANDINGAN. Antara sesama manusia. Ayat yang selalu aku dengar;

"Untunglah, ramai kawan. Ramai orang sayang."

"Semua asyik sebut pasal kau. Tak sebut pun pasal aku."

"Kalau Zati nak sesuatu, mesti dapat!"

"Bestnya jadi Zati."

"Zati tau tak ada orang jeles dengan Zati. Asyik-asyik sebut pasal Zati, sampai tersasul panggil nama Zati padahal tengah bercakap dengan orang lain."

Dan Zati pun alahaiiiiiiiii, kenapakah? Aku pun tak tau apa yang specialnya jadi seorang NURUL IZZATI AISYAH. (Serius, bukan nak bangga diri ke apa ke, I is betul-betul tak faham ni) Janganlah bandingkan aku dengan dirimu. Aku banyak sangat-sangat kelemahan. Jauh sekali seorang yang sempurna serba-serbi. Tiada manusia yang sempurna atas muka bumi ni oii.

Dalam hidup kita ni, Allah dah tetapkan rezeki masing-masing. Terimalah dengan berlapang dada. Allah dah susun cantik dah. Kalau kita tak dapat sesuatu yang kita nak, mungkin Allah nak bagi lambat sikit, nak suruh kita banyak-banyak berdoa. Ataupun, benda yang kita nak tu bukan yang terbaik untuk kita. Korang pernah dengar kan ayat ni, "Allah bagi apa yang kita perlu bukan apa yang kita mahu."

Yang buatkan jadi tak best tu adalah, bila kau rasa diri kau tu kurang sesuatu dan kau jadikan aku musuh sampai tak mahu bertegur sapa. Padahal aku pun tak tahu apa salah aku kat kau. πŸ˜” Complicated kan?
Nah, baca quotes ni...


Dunia ini sekadar pinjaman untuk kita. Nyawa yang Allah bagi pun adalah pinjaman. Hidup ini cuma sekali. Mati pun sekali. Jadi, korang fikirlah apa untungnya bila kita bandingkan diri kita dengan orang lain? Jadilah the best version of yours! Allah dah bagi bahagian masing-masing. Sebagai manusia, kita perlu perbaiki diri hari demi hari. Berubah jadi manusia yang lebih baik. Terima setiap kelebihan dan kekurangan diri. Yang mana perlu diperbaiki kau baiki, yang mana kau rasa dah bagus, kau jadikan ianya lebih bagus.

Tak penat ke tanam sikap cemburu dengan orang lain? Sayangi dirimu seadanya. Kau nampak dari sudut kelebihan yang aku ada tapi kau tak tahu macam mana aku struggle untuk dapatkan sesuatu tu. Tak semudah yang disangka. Mungkin kau nampak hanya yang indah-indah. Kau tak tahu apa yang berlaku sebelumnya. Betul, kalau kita nak sesuatu, kena ada usaha sikit. Aku tak pernah dapat something semudah memetik jari. Kalau dapat sekelip mata tu bermaksud rezeki terpijaklah kot. πŸ˜ƒ

Yang penting adalah aku sangat bersyukur dikelilingi dengan mereka-mereka yang sayangkan aku. Cuma tulah, ada jugak insan-insan yang tak suka aku sebab aku dapat lebih daripada mereka. Aku pun tak tahu cara nak bersemuka dengan orang yang macam ni. Aku tak nak pun bermusuh dengan sesiapa. Kalau boleh nak baik dengan semua orang. Tapi aku anggap semua tu adalah sebuah ujian dalam hidup. Untuk aku sentiasa berhati-hati dalam melakukan sesuatu.

Nasihat aku untuk korang semua, jadilah diri sendiri. Enjoy your life! Jangan hipokrit dan sentiasa tanamkan aura positif dalam diri setiap hari. Janganlah dengki dengan kelebihan orang. Letak tapak tangan kat dada, lepas tu cakap; "Aku pun ada kelebihan yang tersendiri jugak, orang lain takde, aku sorang je ada." Tak perlu pun jadi orang lain untuk disayangi oleh orang lain. Faham tak?

Percaya...pada diri dengan harapan dan keyakinannnn...hah!Kan dah menyanyi kat sini. πŸ˜†


yeahhhh!

Okey, aku harap korang boleh hadam apa yang aku bebel ni. Jumpa lagi di lain entry. Insya-Allah. 


With Love,
Izzati Aisyah πŸ’‹

No comments:

Post a Comment