Friday 5 September 2014

10 Buku Melekat di Hati!

Assalamualaikum,

Beberapa hari yang lalu, ade 2 orang kakak di facebook iaitu kak Leena & kak Suzana mencabar saya untuk menyenaraikan 10 buah buku yang melekat di fikiran. Jangan fikir panjang just tulis jer apa yang terlintas. Tulis nama buku dan nama penulis sekali. Tapi biasalah aku...fikir pun dah nak masuk setengah jam. Memang tak tersahut cabaran itu, tapi aku pun sahut gak cabaran tu. Orang suruh senaraikan 10 jer. Aku pergi bantai dekat berpuluh-puluh buku. Hahaha...Takpe, saja suka2 untuk memeriahkan suasana.

Dan hari ni, rajin pulak jari jemariku menaip 10 senarai buku yang melekat dihati aku di belog! Ini kalau diikutkan yang betul2 buku yang memang melekat di hati. Bukan versi "main hentam" je tajuk2 buku tapi memang buku yang akan aku senaraikan ini dekat sangat dengan aku. Yang bila aku pandang je buku tu, aku boleh ingat apa kisah yang menarik dan terkesan di sebaliknya.

Ok, ini dia senarai buku itu. Lain orang lain citarasanya tau.

1.

Cinta Dua Jiwa - Rania Firdaus

(hari tu, aku siap berterima kasih lagi dengan kak Rania sebab apa? sebab CDJ membawa aku mengenali dunia novel. Masa tu aku baru lepas habis PMR, pergi sekolah pun tak buat apa, merayau kat kantin, lepak dalam kelas dan masuk baca buku kat perpustakaan. Tak tau orang recommend kan suruh aku baca atau aku terjumpa sendiri novel nie, lepas tu terus aku minat baca novel.)

2. 

Suamiku, Encik Perfect 10!

(Kerana SEP10 aku mengenali siapa itu Syamnuriezmil. Selama nie aku duk like je page Syamnuriezmil tanpa baca karya dia. Sekarang memang aku betul2 dah jadi KSMS {kipas susah mati Syamnuriezmil}. Cakaplah karya dia yang mana belum aku baca, semua dah baca...kecuali yang belum siap lah...:p
Tahun nie dah genap 3 tahun aku jadi follower dia dan sangat rapat dengan dia walaupun tak pernah bersua.)

3. 

Isteri Untuk Disewa - Syamnuriezmil

(korang pernah baca cerita yang ade 4 hero merebut cinta seorang heroin? nie first time aku baca cerita sebegitu. Novel nie salah satu karya kak Syam yang melekat di hati. Bila baca cerita nie kan, aku kalau jdi Nur - si heroin pun boleh pening. Tak tau nak pilih calon yang mana satu. hehehe. Kalau nak tahu kak Syam nie pemurah. Kalau sesiapa yang review novel dia, dia akan bagi gift. Aku nie mmg suka review novel dia. Dan kerana novel ini, aku dapat menghasilkan 5 m/s review (dalam microsoft word). Catat rekod review terpanjang.)

4. 

The Wedding Breaker - Evelyn Rose

(aku tak kenal pun siapa ER, sehinggalah seorang kenalan suruh aku like page beliau. Dan saat pertama kali baca TWB dlm belog, terus aku jatuh cinta gila2 dengan penulisan dia. Yess, aku memang peminat fanatik beliau. Nama sebenar beliau Wan Iman. Aku panggil kak Iman. Walaupun tak pernah berjumpa, tapi kami juga sangat rapat di fb. Dia banyak memberi nasihat dan kata2 semangat untuk aku sentiasa berjaya dalam pelajaran dan kehidupan. Perkara yang aku tak boleh lupa lepas baca TWB ialah aku belajar masak Ikan Patin Masak Tempoyak. Sebab? Itu merupakan makan favourite hero. Gila kan aku? hahaha...memang TWB sangat mempengaruhi diri ini)

5. 

13 Jam A380 - Evelyn Rose

( Novel ke-2 beliau turut memberi impak kepada aku. Dalam setiap patah perkataan yang terkandung dalam novel nie sangat memberi makna buat aku. Tentang kehidupan terutamanya. Dalam cerita nie ada 2 hero, Fawwaz & Haydar. Aku ingatkan Hana - si heroin akan memilih Fawwaz, hero yang aku minat tapi lain pula yang dipilih. Frust lah jugak. Tapi overall aku suka je jalan cerita nie novel nie, korang kena baca dan hayati dan baru korang akan berfikir tentangnya.)

6. 

Cinta Kita - Suzana Sulaiman

(Hari tu, aku jenguk kedai buku. Dah nampak dah CK atas rak tapi x beli. Tapi bila aku baca review mami Wan Norliza, terus aku jadi penasaran. Best jugak novel nie rupanya. Menyesal tak beli dan baca awal2. Dan persamaan aku dengan Qistina- si heroin ialah dia buka sebuah kafe buku yang diberi nama Kafe Soleil. Kalau nak tahu, dari dulu lagi aku mengidam nak ada sebuah kafe buku sendiri. Kafe yang bukan semata-mata orang lepak minum air tapi boleh membaca juga di situ. In shaa Allah, aku akan pastikan impian itu jadi kenyataan. Amin.)

7. 

Dia... Mr Model - Wawa Taufik

(aku beli tanpa dipengaruhi oleh sesiapa, tapi kerana cover DMM nie yang bagi aku sangat "sesuatu", aku terus terpikat untuk beli. Sinopsis tak sempat baca pun. terus aku tarik novel nie ke kaunter bayaran. Siapa tak melting dengan si hero, mmg tak taulah. Mika yang digambarkan dalam nie punya peribadi yang sangat tersendiri dan hampir sempurna. Dan mungkin dia ada di alam realiti? jeng jeng jeng...biar aku seorang jelah yang tahu...:P )

8. 

Seteguh Fayqa - Hanina Abdullah

(novel nie dihadiahkan kepada aku sempena birthday bulan 10 ini. Awal gila dapat hadiah birthday...hehehe
TQ kak Nurul. Antara 3 novel kak Nina, SF paling aku suka. Banyak tip yang berguna dalam novel nie untuk yang dah berkahwin terutamanya. Contohnya, tip menghalau "langau" (orang ketiga). hehehe. {walaupun korang rasa temanya agak klise sebab orang ketiga, tapi ini kisah luar biasa. Aku suka sangat cara pengolahan kak Nina untuk novel SF nie} Yang tak berkahwin boleh ambik jadi panduan dulu. Selain tu, part yang paling aku suka juga, part group whatsApp Dz + F & Dz5. Nak tahu? kenalah baca. Kalau aku cerita panjang lebar kan tak syok pulak..:P
Dan ini juga kali pertama aku dapat signature kak Hanina, suka bangat!!! )

9. 

Cerita Cinta Ahmad Ammar - GPTD

(buku nie aku pinjam dengan kawan aku, Husna. Seriously, bila baca je helaian permulaan buku nie, air mata mata aku menitis. Walaupun dia tidak aku kenali tapi bila baca kisah hidup dia dari kecil hingga dewasa mmg sangat terkesan di hati. )

10. 

Ya Maulana - Hana Ilhami

(karya yang paling aku suka daripada beliau yang tidak ku kenali. Penuh dengan pengajaran. Ada puisi, ada syair yang menyentuh hati. Dan boleh dikatakan aku suka semua watak dalam nie...opkos watak yang baik je la. Tak tau nak explain macam mana aku suka novel nie, x leh terang dgn kata2. Korang baca jelah ya kalau nak tahu)

Orait, ini memang senarai novel yang melekat di hati aku. Dan senarai novel nie tak akan berhenti setakat 10 nie sahaja, aku dah baca lebih daripada 100 novel. Ada lagi yang aku suka. Kalau nak senaraikan semua mmg tak pernah habis. Tiap2 bulan akan ada novel baru. Boleh korang bayangkan? hehehe

Ok, sampai sini jelah ye...nnti jumpa di entry yang lain pula.

With Love,
Izzati Aisyah

2 comments:

  1. salam kenal :)
    bestnya buku the wedding breaker!

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal sis Zira...

      yup, novel TWB mmg best! suke dgn AR dan TAK...:)

      Delete